zondag 9 augustus 2015

Ik kan ook kleur...


niet altijd zwart / wit....
;-)

De *Gossip in the garden* quilt
in volle zomerknaluitbundigkleuren :


Ik heb dit weekend wat applicatieblokken voorbereid.
Want ik moet vanaf morgen weer aan andermans tanden werken, lekker als je dan het s'avonds met een applicatiewerkje op de bank kunt ploffen.

Omdat ik er weleens vragen over krijg,
hoe doe jij dat dan ?
vlies en lijm en stokjes.... 
Laat ik even nog eens de manier zien, hoe ik hier thuis te werk ga, want ja, er zijn zoveel mogelijkheden van applicatie....

Ik begin met het patroon tekenen en uitknippen op
Vlieseline H250


( ben dol op het kleine schaartje van Apliquick )

Vervolgens strijk je het op je stofje,
knip je het met een kleine naadtoeslag uit :


Op de foto zien jullie al de lijm van sewline liggen, 
plus de apliquickstokjes.
Is deze lijm op ?
Nou dan gebruik ik gewoon een andere, die er nog wel is ;-)

Nu begint het leukste !
Insmeren met lijm en met een stokje vasthouden en met het andere omplakken...
voelt een beetje als of je een chirurg bent ;-0


Ben je een beetje bang voor kleine rafeltjes aan de ingeknipte stukjes ?
Even wat Fray check erop,
alles goed....


 Je kunt alle losse stukkies dan rangschikken op je ondergrondstofje, dat leg ik op het patroondeel en plak het even vast met een stukje plakband.
De stukjes plak ik dan vast met deze Glue Baste It.
Is, denk ik,  veel en graag in gebruik bij quilsters ;-)


Bij dit blokje worden er ook nog wat borduursteekjes gezet.
Die teken ik graag aan met deze pen,
de Aqua trick marker.


Om het geheel dan 

*bank-hang-proof*

te krijgen, leg ik het op mijn favo-dienblad en vertrek naar beneden ;-)


Ik heb de apliquick-stokjes voor het eerst in Veldhoven op de quiltbeurs gezien, een paar jaar terug alweer, maar ik blijf het geweldig werken vinden.

Het leuke aan onze hobby is,
dat je zoveel mogelijkheden kunt toepassen,
ik ben altijd nieuwsgierig wat en hoe de mogelijkheden zijn....

De bedoeling is dan dus ook,
dat de top van de Gossip begin october af is....

Want... dan gaan we naar de 'Quiltster' en leren van Alexia Rosfelder hoe de techniek van doorquilten werkt met allerlei vingerhoedendinges ;-)

Word er hier dan niets meer met Sjors ( naaimachine ) gedaan ?!
 Jawel hoor...
het kleine opdracht-kerstquiltje,
iedere dag een half uurtje,
kom je een end...


 Ligt er verveling op de loer ? 
Nee hoor ...daar is geen ruimte voor ;)

Ik wens jullie een gezonde week 

Liefs Sis


 

21 opmerkingen:

  1. Zo doe ik ook de voorbereiding en vanaf deze week ga ik met het "echte "gereedschap , want ik heb ze nu ook aangeschaft ;-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Sis voor de duidelijke uitleg en foto's. En je heb al behoorlijk wat klaar. Werk ze volgende week. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je gaat als een speer zeg. Prima tutorial voor degene die de appliquick nog niet kent.
    Fijne week en sterkte met weer werken morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je quilt is prachtig van kleur. Appliqueren doe ik niet zo, maar zoals je al schreef er zijn zo veel manieren.Ik teken ze op de goede kant van de stof, rijg ze om, daarna rijg ik het op de ondergrond en dan appliqueer ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Sis, lees ik er nu overheen? Wanneer haal je het H250 er weer uit? Daar ben ik heel benieuwd naar, want voor mij blijft dat een lastig stuk.
    Het ziet er werkelijk prachtig uit!!!!
    werkze maar weer.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een vrolijke bedoening bij jou aan de muur.....maar van de zwart/witte ben ik ook weg van hoor !!
    Werk ze weer van de week....ik heb nog even vakantie !!..;0)
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zal best even wennen zijn het werken met al die kleurtjes weer! Heerlijk vrolijke quilt wordt het. Goede uitleg voor het appliqueren. Je kerstquiltje wordt leuk, mooi met dat pebble-stone motief gequilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vrolijke kleurtjes voor de Gossip en gelukkig zijn er veel manieren op te appliceren want lijm en ik zijn geen vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch is het een beetje raar om je quiltwand te zien zonder zwart/wit :) Maar ik ben helemaal verliefd op de kleurtjes en het patroon van The Gossip!! Ook deze zal weer prachtig worden.
    En vervelen??? Wij weten toch niet eens wat dat is??? Goede week deze week en werkze weer nar die zalige vakantie! Dikke knuffel uit Hoogvliet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi je Gossip Sis echt zomers!
    Goede uitleg ook, maar ik houd het bij mijn oude postzegel pincet.
    Mooi hoe je het kerstquiltje doorquilt, dat kun jij toch zo goed, ben ik wel een beetje" jaloers" op!

    Jij ook een fijne week en groetjes,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja grappig om weer kleur bij jou te zien. Idd is de eerste reactie: hé, geen zwart-wit meer.
    Wordt ook mooi the Gossip.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alles zo lekker in kleur is ook wel eens leuk voor de afwisseling.
    En je gaat als een speer, hij schiet al lekker op.
    Met al dat plakken ziet je snijmat er niet meer uit, maar ik neem aan dat je dat met water weer schoon krijgt.
    Nu kan je lekker op de bank hangen en steekjes maken, heerlijk toch?
    En de kerst kan bij jou al bijna komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. vervelend zijn wij allemaal wel eens maar vervelen dat kennen wij quiltsters niet. De zwart wit quilt is mooi maar deze kleurtjes stralen ook.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, ik wist niet dat je al zo ver was/bent met je Gossip! Je gebruikt prachtige lapjes.
    Wat een leuke vrolijke quilt is het toch, hoe vaak ik ook de blokken zie ... het blijft leuk.

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, je hebt gelijk Sis, er zijn zóveel leuke mogelijkheden en dan kies je op een gegeven moment wat je het prettigst vindt.
    Wat een mooi quiltwerk wordt dit weer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het scheelt natuurlijk dat je ookm et die stokjes in de monden zit te priegelen:) je hebt een voorsprong zeg maar:) mooi hoor ik vind de lijm af en toe wel hard, zal ik wel te veel gesmeerd hebben. De kleuren zijn heerlijk zomers 2015:):) we genieten er nog lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Al die dingen heb ik allemaal nog nooit gebruikt want ik doe het liever gewoon zonder maar dat is ieder z'n ding natuurlijk. Je uitleg is in ieder geval helemaal duidelijk. ;-)
    Wat wordt je kerstboom prachtig! Mijn quiltkamertje boven is bijna klaar en wanneer het zover is, ga ik mijn naaimachine op tafel zetten en ook eens oefenen. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Volgens mij ben je al heel ver met je 'Gossip'. En leuk dat je naar ALexia gaat. Ik had ook les van haar en vond het echt de moeite waard. Ook was het heel gezellig.
    Altijd leuk om te zien hoe je werkt.
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een schatje wordt je Gossip! Heerlijk om te zien!
    Ik ben ook een ontzettende fan van de Apliquick tools. Ik heb, na m'n enthousiasme over het kleine schaartje, ook de grote gekocht... ;)
    Maar ik gebruik ipv de Vlieseline H250, de Stable Stuff Poly van Ricky Timms. Dat werkt net zoals de vlieseline door het te plakken (met de Sewline-pen), maar het grote voordeel is dat de Stable Stuff oplost als je het nat maakt. Er blijft een dun vliesje over, zodat het niet zo stijf blijft als de H250. Misschien een tip?
    Veel plezier vanavond op de bank!!
    Groetjes uit Ommen, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mooie zomerse kleuren! Het blijft leuk om te zien, hoe eenieder verschillende technieken heeft :o). LOVE het kerstquiltje in Sjors!!

    BeantwoordenVerwijderen