vrijdag 21 juni 2013

werkwijze plak/scheurvlies

Zoals ik aan sommigen beloofd heb laat ik even wat foto's zien over de manier waarop mijn quiltmaatjes en ik onze patchblokken maken.
Wij hebben dit jaaaaaren geleden zo in de Oliemolen geleerd, en het bevalt nog steeds goed !
Ik persoonlijk heb namelijk niets met paternoplaat of kartonnetjes, is altijd zo stijf enzo... 
Niet goed voor mijn humeur ;-)

Ik begin altijd zo:


Let op : tekenen op de plakkant ! Spaart het spiegelgedoe... heel handig als je zo blond bent zoals ik ;-)
 

Dan geef ik de ( in mijn geval ) zwarte blokjes een tekentje...


En ja, daar gaat  ook wel eens iets fout, dat krabbel ik dan nonchalant door ...
 

tijdens het uitknippen kun je dan meteen 2 stapeltjes maken,
nadat je leuke stofjes hebt uitgezocht ...
Strijkijzertje aan en hup erop gestreken.
 

Mijn favoriete liniaal is het Add-A-Quarter, die haak je als het ware achter de vlieseline. Je zoeft dan met het snij-mes erlangs en hebt dan meteen overal gelijke naadtoeslagen. Dat werkt heel prettig als je de blokjes aan elkaar naait.
 

Wat ik ook fijn vind is, is dat je heel erg stofsparend bezig bent...dus minimaal afval. Aan alle quilt-winkelbezitters: SORRY!
 

Dan komt het leuke werk ;-) je naait langs de vlieseline en niets kan fout gaan, past altijd ! Het is een soort vaste vlieseline die achteraf makkelijk te verwijderen is. Nee, ik weet niet hoe die nou in het eggie heet ! Koop hem nu  altijd in de Log Cabin winkel.
 

Zo zien mijn achterkantjes er dan uit, als het even meezit pulkt mijn moeder ze er in een behulpzame bui af ;-)
  
 

Ik wens jullie een sterretjes mooi weekend !

Liefs Sis

29 opmerkingen:

  1. Geweldig Sis ik heb ook al even zitten zoeken op internet waar ik het kan bestellen.
    Dit kan ik ook gebruiken bij kleine stukjes van de Jules want ik ben ook niet zo'n held in al dat spiegelbeeld gedoe.
    Die liniaal heb ik ook en dat werkt geweldig!!!!!'
    Groetjes en fijn weekend
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Oliemolen ben ik jaren geleden ook eens geweest, daar zat een bakkerij bij als ik me goed herinner. The log cabin ben ik 2 keer geweest,heel gezellig in Hillensberg. Mijn schoonzus woont in Tuddern en dat is dicht in de buurt.
    Handig om zo je malletjes te tekenen. Super handig lineaatje, ik ken het niet.Zal eens op zoek gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent echt van de vlieseline merk ik. Maar voor jou werkt het goed. Dat is vaak zo, als je begint en je leert het zo.
    Ik heb het inderdaad met malletjes van paterno geleerd, maar dat vond ik ook te stijf, dus maak ik nu dunnere malletjes.
    Even er langs tekenen en klaar.... nou ja nog wel aan elkaar naaien natuurlijk.
    Maar leuk dat je alles even hebt uitgelegd met duidelijke foto's.
    Zo grappig.... ik kan ook helemaal NIETS met dat spiegelbeeld, gaat geheid verkeerd.
    Ook blond.... nou ja inmiddels grijs, dat telt vast ook mee.
    GRoetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk jier heb je wat aan. Leuk om te zien hoe het ook kan. Netjes zo. En die lineaal ken ik ook niet dus die ga ik noteren dat is natuurlijk top! Altijd de goede maat! Nou bedankt voor je tutorial. Ik doe het met freezer papier is een beetje het zelfde maar ook weer anders....:) groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat een slimme techniek! Had ik die maar gekend toen ik mijn sbs blokken ging maken. Maar voor een volgende keer.......
    Thanks en een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om weer eens een hele andere ( mij onbekende ) techniek te zien. Heerlijk dat dit zo goed werkt voor jou, het ziet er in ieder geval prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Sis, bedankt voor de uitleg. Heel handig en nooit gezien op deze manier. Die liniaal gebruik ik ook altijd. Ideaal en inderdaad even grote naadjes. Ik zal eens gaan oefenen .
    Groet marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goede uitleg, leuk en leerzaam om eens een andere techniek te zien. Ik ga ´t zeker eens proberen.
    Groetjes Berbel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kijk, dat liniaaltje ga ik naar op zoek.En op de plakkant tekenen vind ik echt het ei van Columbus. Dank je wel voor de tips! En om mijn dank ok meteen maar te uiten ben ik meteen maar volgster geworden. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een duidelijke uitleg geef je hier.
    Leuk om te zien hoe iedereen toch zo zijn
    eigen manier van werken heeft.
    Bij de blokjes van Jane gebruik ik vooral
    de paper-piecing methode, waarbij ik de
    blokken vooraf op dun overtrek papier teken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leerzame "tutorial"! Ik doe zulk soort werk echt heel anders, maar denk, dat jouw
    werkwijze echt minder tijdrovend is. Ik ga het binnenkort eens proberen. En dat liniaaltje ga ik zeker naar op zoek, want dat lijkt me een handigerd (heb nu het inch-
    lineaaltje van Omnigrid, maar dat schuift wel heel makkelijk weg tijdens het tekenen).
    Bedankt voor de duidelijke uitleg en een fijn weekend! Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat je mijn blogje aan het volgen bent (elzaborduur) en als beginnende quiltster erg bedankt voor je uitleg.
    Nu dat kleine lineaaltje nog
    Groeten Elza.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heej dat is ook een handige manier! Die ga ik ook eens uitproberen.. Zal eens even opzoek naar het plakvlies..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja die liniaal is handig... ik heb die ook al jaren in gebruik !!
    Lijkt een beetje hoe ik het doe met freezerpaper. alleen ik teken rondom de malletjes met potlood en haal dan de freezerpaper eraf, voor ik ze aan elkaar naai. Maar ik ga jouw methode ook een keer proberen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb net het boek DJ besteld en ga nu stofjes verzamelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Sis,
    Dank je voor de duidelijke uitleg, goede tip!!!! vooral met die plakkant/spiegelbeeld toestand. Dat lost een hoop piekerwerk op voor mij. SUPER!
    Je bent toch ook heel goed bezig voor die quiltwinkel-eigenaren hoor, want nu houden we meer tijd over om (weer) aan een nieuw project te beginnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helemaal slim, niks niet blond, dank je wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Sis
    Via via op je blog gekomen en kijk nou wat een goede tip. Ik ga mijn Dear Jane ook maar weer eens tevoorschijn halen. Op deze manier met de vlieseline moet het een stuk sneller gaan! Nogmaals dank voor de tip. Groetjes, EllyvD

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuke uitleg! Je sjaan wordt prachtig! Die van mij voelt zich hevig verwaarloost met de bloggersquilt. Gelukkig is het bijna vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie uitleg!
    Ik ben eigenwijs en houd het toch bij mijn hele dunne paternoplaat. Dan hoef ik niet te strijken en kan ik goed zien waar het malletje op de stof gelegd moet worden. Want fussy cutting vind ik erg leuk om te doen.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat is nou een goed idee! En een hele leuke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat leuk zo met het plakvlies eentje om te onthouden en zo'n add a quarter liniaal is echt heel fijn om mee te werken!
    Dank je voor de uitleg!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Weer wat geleerd! :-)
    Zelf gebruik ik toch meestal paternoplaat (de dunne) en dat vind ik heel prettig werken. Zo heeft ieder natuurlijk z'n eigen favoriete manier. Maar misschien probeer ik jouw manier ook nog eens... wie weet bevalt me dat nóg beter. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kijk, ik ben nog een beginner en sta nog voor alles open en met dat spiegelbeeld heb ik ook moeite en met paternoplaat uitknippen, kan bij mij ook wel eens niet helemaal correct zijn, dus Sis, ik ga jouw methode ook eens proberen. Ja, is die scheurvlies ook via een webwinkel te bestellen dat jij weet, want Jaqueline is geen webwinkel dacht ik, ? en dan nog jouw super add a quarter liniaal vinden. Ik deed het tot nu toe met de omnigrid, maar die begint nu te verslijten. Veel dank voor je duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuke uitleg van hoe jij zo'n blokje te lijf gaat! Deze kende ik nog niet en ik ben dol op techniek, dus ook na bijna een jaar van het plaatsen van je postje: dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een fijne uitleg. Ik heb met paterno plaat leren werken en ik vind het niks dus gestopt met quilten. Nu heb ik weer moed gekregen en ga ermee aan de slag. Dank je wel. Liniaal ken ik ook niet dus die ga ik aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heerlijk deze uitleg. Ik ga een puntje maken voor de Dear Roses Jane voor Jeltje van de 100 rozen, en op deze manier gaat het mij helemaal lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi,
    Wat heb je hier deze techniek goed uitgelegd ! We hebben deze methode in maart 2014 van Judith E. geleerd toen we als Bee aan de Dear Jane begonnen. Heel erg handig !

    BeantwoordenVerwijderen