dinsdag 14 mei 2013

Apliquick werkvolgorde....

Het eerste werkdagje zit er weer op, nu even de tijd nemen om aan jullie mijn apliquick avontuur te laten zien !

Je begint met het over tekenen op de vlieseline.
Het werkt bijzonder goed met een zacht potlood, ik gebruik een 7 B


Vervolgens knip je dat uit.
Ik vind het schaartje van Apliquick zeer fijn, want het is een beetje gekartelt zodat het stofje minder glijt...

 
Daarna komt de lijm eraan te pas.
De bij behorende lijm heb ik meegenomen, gewoon om te vergelijken of het anders is als een uitwasbare Prittstift. Maar dat moet ik nog uitzoeken !


Je smeert het er lekker op, op de stof en op de vlieseline.
Gaat heel soepel, want je hebt 'gereedschap' om het geheel vast te houden !

 
Met het vorkje houd je het geheel vast en met de afgeschuinde pin kun je nu de stof langs de vlieseline omvouwen.
Op deze manier werk je rondom, je hoeft niets in te knippen.


Doordat de lijm een tijdje soepel blijft kun je het zo uitstrijken dat je een mooie ronding zonder hoekjes krijgt.
Ben je op dit punt gearriveerd, dan weet je waarom de spaanse mevrouw van Apliquick adviseerde er bakpapier onder te leggen... want nu zit je snijmat onder de lijm !!! ;(
Maar een mens is nooit te oud om te leren !

   
Nu is het alleen nog een kwestie van aan elkaar naaien en appliceren. Dat gaat prima, want niets glijdt weg....
Dat de vlieseline  er vervolgens in blijft zitten, stoort mij niet, want hij is lekker dun ! ( H 250 )
Een andere oplossing heeft Marja bedacht, zij gebruikt in water oplosbare vlieseline ervoor. 

Wil je ander vormen bewerken dan werkt het op dezelfde manier... je plakt alleen om de hoek ;-)

Zie hier het Tillie-blokje  :


of het Juud- blokje :


Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, zo niet, vraag maar raak  ;-)

Groetjes van Sis

20 opmerkingen:

  1. Dit lijken me hele fijne tooltjes Sis.
    Mag ik je vragen waar je die vandaan hebt?
    Ik appliqueer heel veel en vind 't altijd leuk weer nieuwe dingen uit te proberen.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijk en ook fijn materiaal. Ik houd het in gedachten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. handig hé!!!
    het is even wennen die pennetjes maar ze werken super...;0)
    vorig jaar bracht ik ze mee uit Nantes....ik had alleen nog niet bedacht om ze voor de Dear Jane te gebruiken.....
    DUS....;0)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou zeg dat laat je eens even duidelijk zien. Ik snap het zelfs in Frankrijk.........
    Leuk dat je het even voordoet.
    Groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Was ik toch helemaal vergeten te zeggen dat dit erg leuke blokken zijn Sis.
    Leuk dat zwart/wit.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke blokken heb je weer gemaakt. Ziet er allemaal handig uit maar ik hou me toch bij de needleturn manier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede uitleg. Even een vraagje, hoe lukt het erop strijken? Bij mij plakte de vlieseline en vervormde en ik gebruikte het kleine strijkijzertje van clover. Heb toen op de stof gestreken met de vlieseline aan de onderkant. Maar voor de rest heel handige hulpmiddelen.
    Groet marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je blokken zien er weer leuk uit. De pinnetjes zien er ook leuk uit, ik gebruik hiervoor gewoon mijn duimen, en neem een dun kartonnetje, maak in het midden een gaatje en als het appliqueren klaar is kun je het kartonnetje er uit wippen door middel van het gaatje,als je niet te veel plak er op smeert laat het snel los. Ook kun je een draadje door de naad rondom trekken en dan appliqueren zonder plak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt het duidelijk uitgelegd hoor.
    Maar het project waar ik eerdaags aan ga beginnen, heeft super kleine stukjes die deels over elkaar liggen. Dat zou veel te dik worden met vlieseline en in.
    Maar het ziet er wel erg handig uit zo.
    Een tijdje geleden heb ik de Japanse poppenquilt gemaakt, alles applicatiewerk en dat ging goed, dus ik neem aan dat de grote bloemenmand die ik nu wil gaan maken ook lukt.
    Maar toch bedankt voor het uitleggen.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu snap ik het! Geweldig duidelijke uitleg. Maar ik ben wel een eigenwijs meisje, dus blijf het toch maar op mijn eigen manier doen, want lijm hou ik niet zo van (kleeft zo...) en vlieseline kom ik niet doorheen gequilt met de hand (wateroplosbaar is wel een
    goed idee). Maar het schaaartje, dat is wel een hele mooie en handige! Ik vraag me ook af
    hoe het werkt met heel veel laagjes op elkaar geappliceerd en voor hele kleine deeltjes,
    heb je dat ook al geprobeerd? In plaats van het vorkje gebruik ik altijd cocktailprikker-
    tjes, die werken heel handig. Bedankt voor de duidelijke foto's, nu weet ik tenminste wat
    Appliquick is! Veel plezier met je blokjes en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo, even bijgelezen bij je. Duidelijke uitleg hoor!
    En wat een leuk verslag van het Land Rover weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het setje inmiddels ook aangeschaft! Idd fijn materiaal, en dat schaartje is helemaal top.
    Bij de Hema heb je ook een schaar, een groter model, met "tandjes". Die gebruik ik ook heel vaak.
    Heb nog niet het juiste vlieseline, wel H220, maar dat geeft geen randje, als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan ook freezerpaper gebruiken en dat later aan de achterkant eruit knippen. Kortom er zullen nog een hoop tips&trics volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De blokjes zien er erg mooi uit Sis, goed uitgelegd, ik hou het in gedachten.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach Siske. wat ga je goed!!! En wat een uitvinding is dat "quiltbestek", hihihi... heerlijk gewoon...veel plezier en ga zo voort daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja goed uitgelegd maar wil het "zelluf" ook een keer proberen!
    Je blokken worden mooi!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ziet er goed uit, dank je wel voor de uitleg.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helder uitgelegd Sis. Ik denk dat ik het ook maar aan ga schaffen. appliqueren is nog steeds niet mijn hobby maar met dit gereedschap zou het moeten lukken. Ik zal eens neuzen op internet. Of heb je voor mij een webadres?
    Mooie blokjes hoor. Super! Fijne avond,
    Groet marian

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi, je zwart-witte blok! Ook even bijgelezen over de LandRovers, wat een leuke dag heb je daar gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank je voor je uitleg! Ik heb de pennetjes en de schaar ook gekocht, weet jij wat voor vlieseline ze gebruiken, zou je die ook ergens anders kunnen kopen?

    Groetjes,
    Natascha

    BeantwoordenVerwijderen