dinsdag 19 februari 2013

Rand...

hoe doen jullie dat ???

Dit word de eerste rand aan de sneeuwmannenquilt...ik kan het niet laten...ook al is hij nog niet helemaal doorgequilt...
Ik zal even laten zien hoe ik dat doe en ik ben nieuwsgierig op welke methode jullie dat doen.
Kan ik mischien nog iets aan mijn methode veranderen....

Het overtollige stof knip ik weg en laat graag wat vulling staan. Geeft zo een leuk gevuld randje.

Ik vouw het stof dubbel en naai dat op de rechter kant van de quilt. Dit is het enigste wat ik met de naaimachine doe  ;-)

Dan draai ik de quilt om ...

Zo kun je mooi zien waar de stiknaad is en daarop speld ik de stof. Omdat ik hem van te voren dubbel heb geslagen heb je het geheel mooi afgewerkt.

De omgeslagen rand stik ik dan 'blind' vast. Zien jullie dat kleine zwarte dingetje zitten ?
 Niet ? Dan is het tijd voor de leesbril ;-). Sinds ik die zwarte dingetjes heb hoef ik niet meer te spelden of te rijgen... met dank aan Marianne...
Op de volgende foto zie je hoe dat zwarte dingetje ook alweer heet. Mag dat eigenlijk op de foto of is dat reclame ??? Ik heb geen flauw idee... maar ik verdien er niets aan, dus dat zal wel goed komen !?

Nog een laatste foto waar de eerste rand klaar is...

Ik maak al deze fotos met mijn telefoon... maar vrijdag heb ik een afspraak met een oud-collegaatje ....
Ze is zo aardig en maakt goede fotos van mijn quilts en ufo's ! Met haar supercamera...
Ben benieuwd, zal laten zien wat het geworden is .

Groetjes van Sis

13 opmerkingen:

  1. Wat een leuke quilt is dit zeg. En wat vulling laten zitten voor de binding heb ik nog nooit gezien, mooi quiltwerk ook. Met name de eind bies. Vrijdag de hele quilt op de foto, kunnen we het even goed bewonderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend leuke quilt ben je aan het maken! Op het blog van Conny zag ik opeens de naam van jouw blog... Wij krijgen over anderhalve week ook een Labradoodle en ik quilt ook! Reden te meer om even een kijkje bij je te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quibi, hoe leuk is dat nou !!! Als je nu nog zegt dat jullie doodletje ook van de Annahoeve komt....
      Ik zal je blog eens goed lezen !
      Groetjes van Sis

      Verwijderen
  3. Je quilt ziet er geweldig mooi uit! En ja, die bies doe ik precies zo!
    Groetjes Berbel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig, eigenlijk doe ik het bijna hetzelfde als jij, en dat voor een auto-didact als ik. Ik laat ook wat extra vulling zitten voor een extra dikke binding.
    Het enige verschil is dat ik de binding niet dubbel er aan vastnaai, maar enkel. En dan aan de goede kant naar binnen vouw. Hoop dat het wat duidelijk is.
    Maar die dubbele binding ga ik zeker eens proberen. Het lijkt me wel een mooier resultaat opleveren. Dankjewel voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige quilt, die heb ik nog niet eerder gezien, mooie kleuren ook. Leuk om te zien hoe je te werk gaat met de rand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige quilt is dit Sis, echt geweldig hoe je hem doorgequilt hebt !!
    De bies doe ik op dezelfde manier als jij, alleen zet ik hem er helemaal met de hand aan, dus niet met de machine :-)

    En plaats jij maar gewoon foto's hoor, maakt niets uit of het reclame is of niet. Het is jouw blog en zolang het niet foto's zijn voor boven de 18 (hihihi) is er geen haan die er naar kraait.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Sis, ik snijd de randen altijd recht met het mes en maak een losse bies. Dit maakt het de quilt zeker als het een gebruikersquilt is steviger. Deze snid ik op 2,5" af en vouw hem dubbel. Vastspelden op de achterkant en naaien met de machine, en vervolgens omslaan en met de hand deze vastnaaien aan de voorkant.....da's de manier waarop ik het in Amerika geleerd heb. Maar ook ik heb er eentje gedaan zoals jou, ooit....en ondanks dat het een kerstquilt is wordt deze hier het meest gepakt en is nog steeds heel(zo'n 5 jaar).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige quilt, is het french general stof van Moda? Het biesje doe ik nooit van dubbele stof, ik houd niet zo van een dikke rand. Ik neem een strookje van 3,5 cm stof, naai die net als jij aan de voorkant (voetjebreed) en dan vouw ik hem om naar tot de stofrand tegen de rand van de quilt aan komt en dan vou ik hem verder dubbel en dan komt net als bij jouw de vouw precies op de genaaide lijn.
    Ik speld de bies ook nooit, maar rek hem heel iets bij het naaien, dan gaat de rand niet lubberen.
    Het apparaatje gebruik ik ook, heerlijk werken is dat.
    Ik was nog wel benieuwd naar hoe jij je hoekjes maakt.
    Bedankt voor je berichtje op mijn blog, ik zet je ook bij mij op de blogrol.